מאפרת
שאלה 1
הטקסט אותו מאפרת בחרנו לנתח הינו ספר ילדים בשם: "קום אביתר!" אשר נכתב על ידי אורית רז. ספר זה מתאר בצורה טובה את הגישה האנתרופולוגית ובאמצעותו כלה מאפרת ניתן ליישם את הגישה.
עלילת הספר מדברת על כלה ילד בשם אביתר המתקשה לקום בבוקר, השעון המעורר מבקש ומפציר בו לקום אך הוא מתהפך לצידו השני. ניתן לראות כי מתוארת מאפרת סיטואציה יומיומית בחיי הילד,זהו סיפור המתאר סיטואציה של בעיה ופתרון. השעון, אשר מייצג את קול החברה, מנסה להעיר את אביתר בדרכים שונות. דרך תפקודו הבסיסי כלה של השעון "תיק תוק, הלילה כבר עבר", תפקידו הרציונאלי "כבר מאפרת מאוחר, כל רגע יקר! כבר זמן לקום! קום, אביתר!". תפקידו האמוציונאלי, "להתעו כלה רר הגיע הזמן, להתעורר הגיע הזמן, צריך ללכת אל הגן! מאפרת לבנות מגדל מקוביות ולסרק את הבובות, להאכיל את האוגרים ולשחק עם חברים!". לבסוף אביתר אכן מתעורר, כאן ניתן הפתרון לבעיה מאפרת אשר הוצגה כלה בתחילת הסיפור.
הגישה האתנרופולוגית אשר הוצגה במאמרו של אדוארד הול, מנסה למצוא נוסחה למציאת תרבות. הול טוען שתרבות זו קבוצת אנשים שנותנת את אותם משמעויות לאותם הדברים, ישנה המשכיות בלתי נפסקת בין העבר הרחוק מאפרת וההווה, כיון שהתרבות היא בעלת שורשים בסיסיים ביולוגיים בפעילויות הביולוגיות עצמה. לטענתו כלה של הול התרבות היא נלמדת, מכאן ניתן לומר שאפשר ללמדה. מסקנותיו של הול הובילו מאפרת לביסוס קריטריונים למערכות תרבות מאפרת אחרות. כדי שיתאימו כמערכת תרבותית, כל מערכת הייתה צריכה לקיים את הקריטריונים כלה הבאים:
א. בתרבות מושרשות פעילויות ביולוגיות הנפוצות אשר נמצאות בשיתוף עם צורות חיים מתקדמות אחרות. הכרחי שלא תהיה הפסקה ברצף בין העבר להווה.
ב. מערכת תרבותית צריכה להיות מאורגנת כך שהיא תכלול מרכיבים איחודים שיוכלו להיבנות ביחד, בסופו של דבר, כלה מאפרת למערכת מורכבת יותר ופרדוקסלית.
ג. כל מערכת חייבת להיות ממוסדת היטב, בכדי שתשקף את כל שאר התרבות ושתשתקף בתרבות עצמה.
קריטריונים אלו הם תפעוליים. מאפרת כלה כלומר הם מבוססים על השקפות ישירות ועל התפקוד המעשי של מערכת תרבותית, במקרה זה של שפה. הקריטריון מנקודת מבט אנתרופולוגית הוא מוצק. ישנם עשרה סוגים שונים של פעילות אנושית שאותם סיווג הול כמערכות מסרים ראשוניות (PMS), אשר מתמזגים אחד עם השני בשילובים שונים. וזהו הבסיס לגישה האתרופולוגית לפיו. כלה תרבות היא מכלול הערכים, האמונות ותפיסות העולם כפי שהן באות לידי ביטוי בהתנהגותם של בני האדם. אבני היסוד של התרבות הן, בין השאר, הסמלים, הטקסים מאפרת והמיתוסים. ניתן לומר כי גם הניתוח שלנו הינו סובייקטבי ומוטה תרבות שכן בתרבות כלה שונה ינותח בצורה אחרת.
בסיפור "קום אביתר!" ניתן למצוא מספר רב של שילובים בין PMSים שונים:
v Interaction(0) + Interactional(0) = (00) תקשורת קולית, תיאורים, שפת גוף, ושפה.תקשורת קולית מתבטאת באמצעות הקראת הספר עצמו אל הילד, בטקסט רואים ביטוי לתקשורת באמצעות ציטוטים המתארים דיבור. נית מאפרת ן להסיק כי התרבות מגדירה כיצד נשמע צליל השעון בכתב. דוגמא טובה לכך היא במיל ה כלה בקבוק, בעברית זה בקבוק עקב הצליל אותו הוא משמיע בפתיחתו ובאנגלית זה Bottle מאותה הסיבה, ההבדל מאפרת נובע מצורות לשון/ תרבויות שונות.ישנם תיאורים המתבטאים ויזואלית, אלו הן התמונות הנותנות את הפרוש לילד, אשר אין לו את הכלים לקריאה. ניתן לראות זאת בציורו מאפרת של השעון, מאפרת המתואר בעזרת הבעות פנים. פרצוף מאוכזב, פרצוף מטיף, פרצוף מצווה\מחנך, פרצוף בדמות השטן (ממחיש את התפיסה אשר מעוניינים שהילד יתפוס לגבי השעון). האנלוגיה כאן היא בעצם לדמות ההורה.שפת גוף באה לידי ביטוי דרך השפה, ישנה המחשה יפה בין פעולה לפרושה, "כתף קטנה פתאום מושך את אביתר מתוך נמנום. לצד שני הוא כלה מתהפך, הוא לא רוצה בכלל לקום!", זוהי האינטראקציה של אביתר עם הסביבה, דרך הפעולה ניתן לפרש כי הוא מתעלם מסביבתו. החריזה היא כלי לזכירה, המעבירה את המסר שעל הילד לקום לגן.
v Association(1) + Temporal(5)= (15) ישנם תיאורים המסבירים את העלילה ומבנים פירוש. "כבר מאוחר! כעת כל רגע כה יקר!..." הגדרת מאפרת זמן במונחי עלות וערך ממחישה את צורת החיים בתרבות הישראלית \ מערבית, יש לנצלו עד תום מאפרת כלה. מראה את תפיסת התרבות כלפי החברים בה, רוצה אותם יעילים מאפרת. התיאור מראה כי התרבות צועדת קדימה, מאפרת העתיד כמנחה לפעילות במציאות. כאשר מתארים כלה את הגן, ניתן פירוש בין גיל אביתר לבין מקומו בחברה. מוסבר מהם החוקים החלים עליו גם מבחינת זמן (מה מאוחר לילד בגילו).
v Territoriality (4) + Protective (8) = (48) לפי הגדרת השעון כייצוג של ההורה כפי שנראה לעיל, ניתן לומר כי כניסת השעון מאפרת בכדי להעיר את אביתר מאפרת היא בעצם חדירה לפרטיותו. במילים אחרות המצאות השעון היא למעשה נוכחותה של התרבות והנורמות שהיא מציבה בנוגע לזמן, בתוך חדר השינה של הילד וזוהי למעשה חדירה לפרטיות.
v Temporality (5) + Instructional (6) = (56) בכדי ללמוד את מערכת הערכים והאמונות המצויות בתרבות, יש להתחיל בלימוד מגיל צעיר משום שבגיל זה ניתן להבנות התנהגות מסוימת שתיהפך להתנהגות קבועה. מאפרת זוהי כלה למידת התרבות על גבי ציר הזמן, ככל שהזמן מאפרת עובר כך אנו למדים יותר על התרבות בה אנו חיים. במקרה זה, הספר מייצג צורת למידה בהתאם לגיל הלומד.
v Learning(6) +Organizational(1) = (61) "אינך מאפרת שומע אביתר? להתעורר הגיע הזמן, צריך ללכת אל הגן!", משפט מאפרת זה מתאר את מיקומו של אביתר בתרבות בה הוא נמצא. הילד לו מוקרא הסיפור יוצר אמפתיה לאביתר, מזדהה עימו, ומבין את מיקומו שלו. הגן הוא למעשה המפגש הראשון של הילד עם הערכים מאפרת והנורמות בתרבות מעבר ללמידה מתוך הגרעין המשפחתי.
v Learing (6) + Sexual (3) = (63) מילדות כלה אנו למדים על תפיסות העולם בנוגע למגדר. כיצד על כל אחד מהמינים, להתנהג בחברה, מוגדר לנו מגיל צעיר כי בנות משחקות עם בובות ובנים משחקים עם קוביות, זוהי תפיסת עולמו התרבותית מאפרת. בספר זה ישנה שבירה של המיתוס. "...צריך ללכת אל הגן! לבנות מגדל מקוביות ולסרק את הבובות", מאפרת אין הגדרה מגדרית והספר פונה גם לבנים וגם לבנות. ניתן להבחין כי בתמונה (עמוד 15), אותה צייר אדם בעל ערכי התרבות בהם כן יש את ההגדרה המגדרית, יש פערי כוחות בין הבובות מאפרת הנשיות והקטנות ליד הבניינים העוצמתיים והחזקים של הבנים, יש כאן מסר סקסיסטי, שוביניסטי למרות ניסיון טשטוש גבולות המגדר בטקסט. זוהי סתירה בין הכתוב למצויר כלה. הול מאפרת טוען כי רשימת עשרת מאפרת מערכות המסרים הראשוניות הן לאו דווקא ממצות. ניתן לראות כאן אלמנט נוסף אותו כלה הצגנו כי ישנו גם פן ויזואלי שהוא טקסט מאפרת כלה בעל מסר משל עצמו.
שאלה 2
פרסומת למי עדן, שם הקמפיין: "מי עדן - כ-70% מגופך הם מים, אילו מים ממלאים אותך?"
יש להכניס שם משתמש מאפרת וסיסמא ולאחר מכן לעשות חיפוש לפרסומות בטלוויזיה בשנת 2007.
password: gishot : gishot user name
לאורך כל הפרסומת אנו שומעים את הסאונד כביכול של המים בתו מאפרת ך גופו של אדם. הפרסומת מתחילה בשוט של בחור שרץ ריצה קלה, כלה אחר כך יש שוטים ברובם כלה בהילוך איטי של אנשים מתעוררים בבוקר, ילד רוקד מול המראה, איש עסקים בדרך לעבודה, ילדות משחקות, בחורים משחקים כדורסל, בחורה אתלטית, זוג צעיר מתנשקים, ומורה מטיילת בהנאה עם תלמידיה. לאחר מכן מגיע הסלוגן האומר: " 70% מגופך הם מים, אילו מים מאפרת ממלאים אותך?".
הגישה הטכנית
גישה זו מראה בעצם מצב של אי סדר וסדר. האנטרופיה המוצגת בפרסומת היא כעובדה 70% מגופנו הוא מים וכידוע הגוף הוא במצב אנטרופי מתמיד (מתכלה). כלה גוף אשר לא יקבל מים יתייבש וסופו של דבר יגרום למוות, זה הוא האובדן וזוהי האנטרופיה עצמה. כמו כן, מים מכילים בתוכם רכיבים שונים, אם הרכיבים לא מתאימים לגוף כלה (כמו ריכוז גבוה של אבנית) זה יפגע בבריאות של הגוף ויחזק למעשה את האנטרופיה. הפרסומת מציגה את הבריאות מאפרת הגופנית והמנטאלית כפונקציה של נגטרופיה. אם הגוף מכיל 70% מים, ויש לאדם יכולת לבחור את המים שהוא כלה מכניס לגופו, משמע שיהיה לו יכולת "לעצב" את גופו מבחינה בריאותית, כלה או לפחות 70% ממנו, ולכן גם יוכל לחיות את חייו בצורה טובה. כאן למעשה נכנסים כל השוטים לאורך הפרסומת בהם אנו רואים אנשים מאושרים בפעילויות היומיומיות שלהם וזוהי האשליה אותה מנסים ליצור לצופה, חייך יהיו טובים יותר אם תנהג נכון לגבי גופך.
נושא הבריאות הינו החשוב ביותר בחיינו לכן השאלה כיצד להפוך אותם לבריאים הינה אחת הדאגות המרכזיות אצל האדם והפתרון, כלומר מה כלה צריך לעשות, הינו נארטיב הפרסומת שזו הנגטרופיה שהוא המוצר "מי עדן". אדם קם בבוקר ופועל למען מאפרת אותו נרטיב. המסר מוסתר תחת מעטפת של עצה או שאלה "אילו מים ממלאים אותך?" כלומר בין כל הרעש העוטף את הפרסומת, המסר מגיע באופן מפתיע (לא ידוע מראש כי מדובר בפרסומת למים) ונושא עימו כלה אינפורמציה רבה שכן הסלוגן מפנה את הקשב של הנמען אל בריאותו, האדם מתחיל מאפרת לבחון את השאלה ובודק אם פעל בצורה נכונה ואחראית בנושא.
בעזרת ייצוג מגוון של אנשים ניתן לראות עודפות כלה של המסר בפרסומת, מסר זה הוא הנגטרופיה העוזרת לשלוט על האנטרופיה.
הכלי בו מועברת הפרסומת (טלוויזיה) הינו כלי נגטרופי עקב פונקציית העברת המידע אותה מספק בכדי לגרום לפעולה מתאימה ובנוסף הוא כלי מאפרת אנטרופי משום שהצפת המידע בו גורמת לירידה באמינותו.
הגישה הטרנזאקציונית הנחת היסוד הגישה אומרת כי אנו לא מסתכלים כלה על כל העולם, אלא רק על חלק ספציפי אשר מתחבר אלינו באופן אישי. ורק חלק זה אנו נקלוט מתוך הפרסומת. העובדה שהפרסומת משתמשת בדמויות שונות על מנת להעביר את אותו המסר, גורמת לצופה להתחיל לסנן מידע שנראה לא רלוונטי מתוך העומס, תהליך הקליטה והסינון הינו דבר מאפרת נרכש. הפרסומת מציגה יצוגים חברתיים בפעילות יומיומית, בכדי שכל צופה יוכל להתחבר לסוג מסויים של טיפוס. השפה בה משתמשים מטעה, משום שהיא מתארת עולם לפי הרגלים של תרבות. יצוגים אלו הם סימבוליקה שהפנמנו במהלך תהליך החברות.
הצופה מגיע אל הפרסומת עם הנחות משלו אשר נוצרות דרך ניסיון העבר, והפרסומת תועבר דרך הנחות אלו, דבר אשר יגרום לכל צופה לפרש את הפרסומת כלה לפי ראות עיניו, עבודת המפרסם היא לגרום לכך שהמסר יעבור למרות הראיה הסובייקטיבית. נושא הפרסומת הינו הנחה כללית המשותפת לכל היחידים בתרבות, דבר זה גורם להבנה אחידה של כל הצופים בפרסומת, למרות השוני בהנחותיהם האישיות, כולם יבינו כי מדובר בבריאות. זוהי פרסומת המוצגת מאפרת בטלוויזיה, לא היה ניתן להעביר את אותו המסר במדויק במדיה אחרים, בכדי שנקלוט אותו. הכל תלוי במצב בו נמצא הצופה אל כלה מול הטלוויזיה. הפרסומת היא תוצר אדם אשר מטה את המסר בהתאם לצרכיו. אותם צרכים אינם מחויבים לעלות בקנה אחד עם צורכי הצופה ומערכת הקודים והסמלים אשר השתמש המפרסם בפרסומת יגרמו לקליטה מסוימת בקרב הצופים. למשל אדם אשר ערך הבריאות נמוך בעיניו יסנן את מסר הפרסומת או רמת הקליטה תהיה נמוכה. לעומתו אדם בעל מאפרת כלה מודעות גבוהה לבריאות יתעניין בפרסומת ויפנימה.
הגישה הסוציולוגית