איפור ערב

. מטבעות לשון: נהוג להעביר איפור ערב באמצעות מטבעות לשון שכוללים שמות תואר, שעוזרים ליצור תמונה ויזואלית למשל "נסיכה יפה" או "מלך אכזר". הוספת שם התואר איפור ערב לשלוף מן הזיכרון את התמונה הויזואלית ששמרנו כלה בפעם הקודמת שנתקלנו כלה בביטוי ועוזרות ליצור מכנה משותף בין בני-האדם. 3. עודפות והעתקה: הכוונה להצגת איפור ערב שחוזר על עצמו וכך איפור ערב. למשל בתנ"ך יש שימוש בעודפות והעתקה פעמים רבות, כלה או למשל בהגדה "אחד מי יודע?". 4. תבניות תחביריות ורעיוניות: איפור ערב משמעות למידע חדש מארגנים אותו סביב רעיון שמוכר לקהל, תבניות שמרניות ומסורתיות. ההכרות מקלה על הפענוח של המסר איפור ערב. דוגמא לכך זה פורמטים של תוכניות כלה בטלוויזיה. 5. דוגמאות: ארגון המסר בדוגמאות, סימנים שנשענים על החיים איפור ערב, למשל האינדיאנים שמכנים עצ כלה מם לפי תכונות או חיות. גם שמות משפחה במקור תיארו את עיסוק המשפחה. 6. הנגדה והקצנה: בכתיבה לא מקובלת כלה קיצוניות, אבל בדיבור כלה, למשל דוד וגוליית – האחד גדול והשני קטן. 7. שיתוף הקהל: מובן אחד זה יצירת אמפתיה כדי שהנמען איפור ערב מחובר למסר, מובן שני הוא שיתוף טכני בפרטים של המידע. 8. חשיבה מצבית: הדרישה מהקהל בחברה האוראלית היא איפור ערב ב כלה צורה מצבית ולא מופשטת, כלומר מיון קבוצות של סימנים לפי מצב טבעי שבו יהיו כלה ביחד. 3. מהפכת הכתב רקע להמצאת הכתב - כיצד נותנים משמעות לסמל? מהי המשמעות וכיצד עושים זאת? ניתן לנתח את המשמעויות לפי כמה קטגוריות: 1. תחום ההכרה: החברה שבה קיימת תקשורת הדיבור משתמשת בשכל כדי לארגן את המידע בצורה שאפשר יהיה לזכור אותו טוב יותר, לתעד אותו. סוקרטס, שחי ביוון העתיקה, סירב איפור ערב את דבריו על הכתב כי טען שזה מנוון את המוח ולא מצריך לזכור. 2. תחום הרגש: הדיבור פונה לרגש, רטוריקה איפור ערב תורה שמלמדת כיצד להגיע לרגש הנמענים, ליצור תמונות ויזואליות בעיני רוחם, להשפיע ולהיות מושפע בחזרה. 3. תחום התהליך: 1. יצירה: לכל טכנולוגיה כלה יש שפה, וצריך ליצור את המסר מצלילים, תמונות, סמלים גראפיים... כל אחד פונה לרגש אחר אצל הנמען. 2. הצגה: בהתאם לסמלים שמהם מורכבת השפה, בין אם איפור ערב צלילים לאוזן או תמונה חזותית לעין. הצגה טובה לוקחת בחשבון את הטכנולוגיה וגם את הנמענים; תקשורת מדוברת מיועדת לקבוצה קטנה, ואם אנסה להעביר את אותו המסר לקבוצה גדולה – אאלץ לשנות את ההצגה. 3. הבנה: איך הנמען מפענח. בדיבור בחברה קטנה איפור ערב המסר היא קלה, כי יש אינטראקציה בין המוען לנמען, אבל כששולחים מסר למרחקים או לקבוצה גדולה – הכוח עובר לנמען ואם הוא לא יבין אז המסר לא עבר (אין אינטראקציה כדי לנסות ולהעביר לו את המסר ע"י הסבר שונה, הצגה שונה). 4. תחום התיעוד: הדיבור נשמר רק בזיכרון, והאדם מחפש שיטות לתעד מידע בצורה אקסטרה-סומאטית. 5। תחום כלה האינטראקציה: הדרך שבה טכנולוגי האיפור ערב איפור ערב יחסים בין יחידים וקבוצות। דיבור מעיד על חברה אינטימית והתייחסות הדדית। מהפכת הכתב · מהו כתב? סימנים גראפיים מוסכמים שמייצגים רעיונות או מילים. · מטרת הכתב היא שימור ידע, וגם לספק צרכים של בני-אדם איפור ערב זה מזה מבחינת מקום וזמן. · ככל הנראה הומצא ב-3,500 לפנה"ס ובערך ב-1,500 לפנה"ס פותח כלה הכתב הפונטי. · ב-700 לפנה"ס מתגבש האלפבית שהוא הבסיס לכתב הלטיני והניבים הגרמניים והסלאביים. מבשרי הכתב בחברה הפרה-היסטורית תיקשרו בעזרת דיבור בעיקר, אבל בנוסף ניסה האדם הקדמון לייצר, לאפסן ולהעביר מסרים בטכנולוגיה אקסטרה-סומאטית איפור ערב אפשר לחלק את כלה שיטות הטכנולוגיה לשני סוגים: 1. עזרי תקשורת קטנים וניידים: צדפים, אבנים, חול, חבלים... בעזרתם מסר לא גראפי עובר למרחק גדול. (הכתב בד"כ מתאים להעברה: כתבו על קלף, פפירוס.... איפור ערב קלים כדי שאפשר יהיה להעביר הלאה). 2. ציורי מערות: זהו מסר נייח, הקהל מגיע אל המסר ולא ההיפך. למה הם בזבזו זמן על ציורים ולא על הישרדות (לאכול, לצוד)? סיבה אחת יכולה להיות שיותר קל להרבות למישהו איך לצוד ע"י ציור, סיבה אחרת יכולה להיות שהאדם מרגיש צורך להנציח אחריו, ועד היום איפור ערב שתי דרכים: ילדים או דבר-מה לא אנושי, למשל אומנות. סמלים שקופים ואטומים אלו שתי תכונות נוספות שצריך לעקוב אחריהן בנושא התפתחות הכתב, שבישר את החלפת הסמלים השקופים באטומים: · שקיפות – אפשר להבין את המסומן איפור ערב . למשל ציור של סוס מעיד על כלה מסומן שהוא סוס. תמרורים הם שקופים, כדי שנהגים יוכלו לפענח אותם במהירות האפשרית. גם אייקונים במחשב או סימני זכר ונקבה הם סימנים שקופים. · אטימות – אי אפשר להבין את המסומן דרך הסימן, למשל את המילה "סוס" לא יצליח לפענח אדם שאינו דובר עברית, לא יידע על איזה מסומן מדובר. למשל תמרורים הם שקופים – הסיבה איפור ערב היא מהירות הפענוח, ככל שהנהגים יבינו את המסר יותר מהר, כך הביצוע יהיה מהיר יותר. דוגמאות נוספות הם האייקונים במחשב, או סימני כלה זכר נקבה. הכתב העתיק היה יותר שקוף והתייחס לשני מקורות של סמלים ויזואליים: גוף-האדם וגיאוגרפיה: o במצריים יש שתי גדות נילוס וזה משתקף גם בכתב. o האבחנה בין סמל של זכר לנקבה מופיע רק בכתב של אמריקה הצפונית. o סמל למילה שלום באמריקה הצפונית הוא איפור ערב יד שחורה בלבנה. שלבי התפתחות הכתב כיוון הכתיבה: ימין-לשמאל, שמאל-איפור ערב -מטה. כיוון הכתיבה נקבע עפ"י שתי סיבות: 1. פיזיולוגית: מעריכים כי הכתב המוקדם היותר הוא מימין-לשמאל, כיוון שרוב בני-האדם כלה הם ימניים וכתיבה מימין-לשמאל מוחקת את הכתב, לכן פיתחו את הכתב משמאל-לימין. 2. חומר הכתיבה: משפיע על צורת הכתיבה ועל הקצב. הדבקת דפים לצורת ספר היא פיתוח מאוחר של ימיה"ב, לפני כן היו מגילות או פיסות קלפים, ומגילה יכולה להיות מגולגלת מעלה-מטה או הצידה ← בהתאם לכך היה הכתב. הכתיבה לצדדים נקראת "השור החורש": איפור ערב מצד לצד טורים של שורות, וזה נכון מבחינת העין כי לא צריך להתרוצץ עם העיניים לתחילת השורה הבאה. מאמר א. איניס / אמצעי תקשורת באימפריות עתיקות הרעיון המרכזי במאמר: איניס הוא דטרמיניסט טכנולוגי, טוען שאמצעי התקשורת משפיעים על שינויים בחברה, ובמידה רבה מדובר על החומר שעליו כותבים. טכנולוגיה (החומר שעליו כותבים) ← מבנה חברתי דטרמיניזם טכנולוגי זו גישה שטוענת שהמדיום איפור ערב המרכיב כלה הכי חשוב בתהליך התקשורת. המדיום משפיע על המסר, פרשות המסר תלויה בסוג המדיום. איניס הוא דטרמיניסט (כמו גם מקלוהן – "המדיום הוא המסר"). כדי להוכיח את טענתו, איניס חוקר תרבויות עתיקות. הוא טוען שכל אמצעי התקשורת מתמודדים עם שתי בעיות: 1. זמן – כיצד משאירים מסר לאורך זמן? 2. מרחב – כיצד מעבירים את המסר למרחקים איפור ערב ללא רעש? מצרים: המעבר מאבן אל פפירוס מאפייני האבן מאפייני הפפירוס כבדה. חומר קל. מצויה בכל מקום. כלה עשוי מצמח נדיר שצומח רק באזור איפור ערב ונדרש תהליך עיבוד לפני הכתיבה. כבדות החומר מחייבת אותו להיות נייח. קלות החומר מאפשרת לניידו למרחקים. כתיבה ע"י חציבה, כתב זוויתי וישר. כתיבה ע"י מברשת, כתב עגול ומחובר. כלה כתיבה איטית. כתיבה מהירה. משאירה את המסר לאורך זמן. ↓ מעודדת חברה שאינה נודדת, סובבת סביב החוקים הקבועים באבן. מפיצה את המסר במרחב. ↓ מעמד החרטומים עולה, קיימת איפור ערב דמוקרטיזציה। חולשות האבן הן יתרונות הפפירוס: הפפירוס קל ונייד בניגוד לאבן הכבדה והנייחת, אבל הפפירוס מתכלה במהירות בעוד הכתב באבן משתמר לאורך זמן. לפי איניס תכונות החומר קובעות את מבנה החברה, ולכן זה ברור שמצרים כלה הייתה אימפריה גדולה במרחב ובזמן כי איפור ערב בשני החומרים שתמכו זה בזה ונתנו לה יתרונות בשני התחומים. · קלות הכתיבה על כלה הפפירוס הפכה אותה לחילונית, עודדה דפוסי חשיבה ואיסוף מידע שיטתי. · עליית מעמד החרטומים: כתיבה הוגבלה למטרות ממשלתיות ודתיות איפור ערב . כתיבה בפפירוס ← יותר יודעי קרוא וכתוב ← המינהל מתייעל. החרטומים והפקידים שהיו ממונים על ענייני כספים הפכו לעובדים בשירות ציבורי מאורגן. בשנת 2000 לפנה"ס כלה החרטומים הפכו למעמד איפור ערב (לא מבצעים עבודות ידניות, לא משלמים מיסים) והכתיבה למקצוע מועדף.